Etiketter

, , ,

Till måndag ska jag ha läst ut The Big Sleep och jag har inte ens börjat ännu, vilket inte är så smart men jag har haft min phonetics-tenta och helt enkelt låtit det bero. Kommer min lektor bry sig om det när vi ska diskutera boken på måndag kan man fråga sig? Mest troligt inte, hon kommer säga att det min uppgift att ha läst den för att kunna hänga med och det har hon rätt i. Det är mitt ansvar att oavsett hur många delkurser som är igång, göra det som krävs av mig i varenda en av dem men jag ska inte sticka under stol med att det är jobbigt.

När jag sitter här kommer jag osökt att tänka på mina framtida elever och deras situation. Jag kommer att kräva samma engagemang av mina elever som min lektor kräver av mig men de kommer inte läsa 3 delkurser, som jag gör, de kommer ha massvis med olika ämnen och till de olika lärare som kommer att kräva precis samma sak som jag. Det är inte ätt att vara elev i varken högstadiet och gymnasiet med lärare som kräver att deras ämne är det som är viktigast och det är inte lätt att vara lärare heller eftersom eleverna måste lära sig visst mycket innan slutet av varje årskurs, som sagt ett svårt dilemma.

