Etiketter

, , , , , , , ,

Jag läser till gymnasielärare med inriktning engelska och vecka 19 ska jag ut på VFU, denna gången på en gymnasieskola, vilket jag tycker att det ska bli otroligt spännande. Eftersom jag pendlar långt, från Lund till Kristianstad och har tre barn, försöker VFU-kontoret på högskolan Kristianstad hitta en plats åt mig på en gymnasieskola i Lund, något som verkar helt omöjligt.

Varför det är svårt att hitta en VFU-plats till mig på en av Lunds 18(!) gymnasieskolor tror jag grundar sig i de regler som skolorna gick efter fram till i mitten av 2011. Fram till dess hade nämligen Malmö högskola avtal med Lunds kommun, vilket betydde att skolorna i Lund bara tog studenter från mah och studenter från hkr fick göra sin verksamhetsförlagda utbildning i kommuner som hade avtal med högskolan Kristianstad. Avtalet innebär att lärarutbildaren på fältet får ersättning från högskolan, vilket inte sker om avtal mellan kommun och högskola saknas.

Förra året revs alla avtal upp och ett nytt skrevs, vilket innebär att varken högskolan Kristianstad  eller Malmö högskola har egna avtal med de olika kommunerna utan att både hkr och mah har avtal med alla skånska kommuner, detta betyder alltså att högskolan Kristianstad har ett avtal med Lunds kommun, vilket många skolor inte känner till. Självklart har mah skapat sig ett kontaktnät i Lunds kommun som säkert gör det lättare för dessa studenter att få en VFU-plats på någon av Lunds gymnasieskolor men det är viktigt att informationen når fram och att vi som läser på högskolan Kristianstad får en ärlig chans när platserna tillsätts.

Jag tror absolut det är möjligt för mig att få en VFU-plats på en gymnasieskola i Lund och ser fram emot att komma ut i den ”riktiga” skolvärlden.

