Etiketter

, , , , , , , ,

Idag fick jag studiemedel, 11696 kronor rätt in på kontot. Det borde vara en positiv dag men i min mage svider det. Jag önskar att jag fick mer i studiemedel så att jag skulle kunna göra något extra för mina barn.

Varje månad räcker pengarna till det som är viktigast; räkningar, mat och lite kläder men aldrig till något extravagant eller ens till en buffert. Jag känner mig fruktansvärt utsatt och sårbar vilket jag försöker att maskera så gott det går. Jag vet att jag gör mitt bästa men det duger ändå inte.

Är man student och förälder får man extra bidrag, detta är beräknat på hur många barn man har och jag får massiva 1036 kronor extra för 3xL. Innan jag fortsätter ska jag säga att jag är glad för tillskottet men det är på tok för lite. Vad ska dessa pengar räcka till? Det räcker inte ens till dagis/fritidsavgift till barnen. Jag tar även tilläggslån från CSN som ger 1740 kronor per månad. Problemet är att man bara får ta det under 6 terminer och det betyder att jag är utan det i minst 3 terminer. Hur vi ska klara det vill jag inte ens tänka på, då går jag under i ren frustration.

Min önskan är att studielån/studiebidrag höjdes för studerande med barn. Jag lånar gärna mer så att jag kan leva drägligt just nu. Det är nu som är livet.

