Etiketter

, , , , , ,

Att vakna tidigt har sina för och nackdelar, så är det med nästan allt. Idag slog jag upp ögonen, tittade på min telefon (ja, jag har den nästan alltid bredvid mig) och såg länk som blivit delad på facebook. Det handlar om en lärare som misshandlats av en elev men som inte tilldöms ersättning eftersom ”lärare ska vara förberedda på det så att de inte ska känna sig kränkta eller må så dåligt”.
Detta är i min värld fullständigt absurt! Lärare ska alltså tåla lika mycket våld som poliser (jag tycker i och för sig att det är förfärligt att poliser som blir spottade i munnen inte får ersättning men det är en annan historia)! Eftersom jag utbildar mig till lärare och lever med en polis vet jag lite om dels polisernas utrustning men också en del om polisutbildningen. I blivande polisers utbildning ingår självskydd. De får alltså lära sig hur de ska göra om de hamnar i handgemäng, detta tycker jag ska införas på lärarutbildningen (istället för att pynta flingpaket till exempel). Jag tycker också att lärare ska ha rätten att bära batong och handfängsel (bärs både av polis och av vakter). Sist men inte minst vill jag ha rätt att avvisa bråkiga elever från platsen enligt PL 13 (kan om nödvändigt ändras till LL 13) och tillkalla polis (via ett larm som alla lärare bär med sig) om detta inte åtlyds. Det här med att vara lärare blir bara värre och värre…

