Etiketter

, , , , , , , ,

När jag växte upp verkade inte mina föräldrar ha några som helst bekymmer med att komma på bra bjudrätter, jag är däremot inte lika lyckligt lottad. Varje gång vi ska ha folk över står vi inför samma dilemma; vad ska vi bjuda på? I nio fall av tio föreslår någon i familjen att vi ska äta tacos men jag är så evinnerligt trött på just tacos och hur roligt är det egentligen att bjuda på?!

Ikväll ska min före detta arbetskamrat Therese och hennes familj komma på middag och då tänker jag laga en maträtt som min mamma lagade när jag var yngre och det var/är en av mina favoriter, festrätt på lätt sätt. Jag bjuder er på receptet så länge och lägger upp bilder senare.

Festrätt på lätt sätt (4 pers)

600 g fläskfilé
1 burk champinjoner
1-2 röda paprikor
2- 3 dl vispgrädde
3-5 msk chilisås
riven ost
salt och peppar

Skär fläskfilén i skivor och peppra och salta den.
Bryn skivorna och lägg över i en form.
Täck med champinjoner och paprika.
Strö över osten.
Blanda grädden med chilisåsen och häll över köttet.
Gratinera i 225 grader i 15-25 minuter.
Servera med ris eller pressad potatis.

