Etiketter

, ,

Detta är en lång och ganska krånglig berättelse som jag vet att en del människor har svårt att förstå av olika skäl.

När jag var tonåring började jag gå upp i vikt. Det började när jag skadat (krossat en kota i) ryggen efter en skidolycka men värst var det när jag åkte till USA där jag började använda mat för att trösta mig själv. Detta beteendet har jag levt med sedan dess och det har varit mer eller mindre framträdande under olika perioder. När jag vägde som mest, strax över 100 kg, bestämde jag mig för (sjuttioelfte gången) att gå ner i vikt. Denna gången var det annorlunda eftersom jag visste att jag skulle gå hela vägen och det gjorde jag och var ”klar” 18 månader senare. Resan var inte lätt men värd varenda minut. Ungefär i samma veva som jag hade gått ner mina kilon träffade jag M som jag nu är gift med. Allt gick väldigt fort och efter fem månader tillsammans var jag gravid. Eftersom jag har min ryggskada bestämde sig läkarna att förlossning skulle ske med planerat kejsarsnitt och för att strö salt på såret fick jag inte heller vara vaken under tiden, utan var nedsövd. Jag har fött alla barnen på det viset och även om det är trist har vi fått tre underbara barn och min rygg är fortfarande intakt.

Nu till min akilleshäl. På grund av min stora (ca 40 kg) viktnedgång och mina snitt har jag ett märkbart överhäng på magen. Det syns inte när jag har kläder på mig men det känns. Jag har svårt att springa eftersom magen skumpar och jag klär mig ogärna i bikini. Jag försökte få en bukplastik genom landstinget men eftersom jag inte har tillräckligt med överhäng får jag inte det och det är inte heller säkert att de syr ihop bukmuskulaturen, vilket behövs. När jag hade gått igenom allt med landstinget bestämde jag mig för att göra det privat, det var bara banken som stod i vägen och idag kom svaret. Vi får inte låna pengar eftersom M är den enda med inkomst i familjen då mitt CSN räknas som inkomst. Jag hade verkligen sett fram emot en belöning för allt mitt slit och den kommer, det tar bara lite längre tid.

